Viktigt angående Coronaviruset!

För att inte sprida smitta till andra måste du själv ta ditt ansvar och avstå från att besöka våra aktiviteter om du känner dig sjuk eller på annat sätt är i riskzonen.

Bästa Musikälskare!

Det är snart 30 år sedan MFA bildades. Det är med illa dold stolthet vi vill presentera ytterligare en termin med förstklassig musik för en unik publik i en unik miljö.

Program Hösten 2020

OBS! Boka plats en vecka före på tel 08-590 807 00, biljetterna brukar ta slut fort.

Vi öppnar dörrarna klockan 19.00 och musiken brukar komma igång ca 20.00 (när alla har fått sin mat)

entréavgift: icke medlem 140kr, medlem 100kr

AER

(Fredagen den 18/9)

OBS! Ändrat program!

På grund av sjukdom ersätts Emma Ahlberg av sångerskan Ulrika Bodén.

Så istället för AER får vi avnjuta BER,

Bodén, Ek, Roswall

Fotograf: Olle Melkerhed

Klicka på bilden för mer information om AER

Ahlberg, Ek & Roswall har med sitt bländande samspel, fantasifulla arrangemang och omsorgsfullt utvalda repertoar etablerat sig som en av de mest spännande och populära akterna på dagens folkmusikscen.

Trion har rönt stora framgångar runt om i världen de senaste åren och gjort succé på flera av de största folkmusikfestivalerna.

Deras musik kännetecknas av både pop- och barock- influenser, en stor klanglig bredd och ett alldeles oemotståndligt sväng.

Röster om Ahlberg, Ek & Roswall:

”Slår gnistor om deras samspel.”

Fride Jansson, Södermanlands Nyheter

”Det här måste vara folkmusik när det är som bäst.”
Mikael Tjernström, Dagbladet

”Tre sällsynt begåvade solister spelar känsligt och lyhört ihop.”
Peter Ahlbom, Spelmannen

”Ty det här är en grupp som sticker ut, förenande ett häpnadsväckande rytmiskt driv och virtuoseri…”

Ulf Gustavsson, Uppsala Nya Tidning

Emma Ahlberg Ek - fiol

Daniel Ek - gitarr

Niklas Roswall - nyckelharpa

Lisa & Martin

(Fredagen den 30/10)

Lisa & Martin

Sångerskan Lisa Östergren tog ett stort kliv i sin karriär för fem år sedan, då hon blev en av medlemmarna i The Real Group. Nu tar hon ännu ett steg, mot det hon drömt om sedan länge; att spela in sitt första soloalbum, tillsammans med sin bror, tillika pianist, Martin Östergren. Kvällens jazzkonsert med syskonparet från Upplands Väsby är startskottet för en duo i världsklass.

(Fredagen den 20/11)

Lisas

Fotograf: Mattias de Frumerie

Klicka på bilden för mer information om Lisas

Fiddle & Accordion Conversations

Duon LISAS bildades 2011 efter att violinisten Lisa Rydberg och accordeonisten Lisa Långbacka från varsitt håll fått höra: ni borde spela tillsammans! Samarbetet fick en kickstart vid EBU Folk Festival i Kroatien och sedan dess har LISAS framträtt i Europa, Kanada och USA. I deras kompositioner hörs spår av såväl barock som tango, improvisationsmusik och nutida konstmusik. Debutalbumet Fiddle and Accordion Conversations hyllades av kritikerna och valdes till ett av århundradets viktigaste folkmusikskivor i tidningen LIRA samt tilldelades Manifestpriset 2018 i kategorin Årets folk. Duon samarbetar även med artister som Lena Willemark, Sofia Karlsson och norska stråkorkestern Trondheimsolistene.

duolisas.com

Lisa Rydberg - Riksspelman och barockviolinist - är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och den första någonsin i Sverige att gå en kombinerad utbildning i klassisk musik och folkmusik. Hon har även erhållit Diplom på barockviolin. Lisa Rydberg är numera frilansande musiker med ett brett register; hon utgör ena halvan av den hyllade duon Bach på svenska och har turnerat itigt med grupper som Jul i folkton och Sofia Karlsson band. Lisa har gett ut sex skivor i eget namn och kan därtill höras på en rad album med artister som Nicolai Dunger, Sofie Livebrant, Thomas Di Leva, Ane Brun och Ulf Lundell. År 1999 blev hon Riksspelman och har även tilldelats Pekkos Gustafs hederspris och Spel Stinas medalj.

www.lisarydberg.com

Lisa Långbacka - accordeon - rör sig mellan skilda musikaliska världar; från samarbeten med pop-, jazz- och folkmusiker till opera och teatermusik. Hon är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och har bland annat komponerat för kammarorkestern Musica Vitae, varit kapellmästare för Cullbergbaletten, arbetat vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn och turnerat med artister som Tomas Ledin, Sofia Karlsson, Lena Willemark och Norrbotten Big Band. Lisa Långbacka musikproducent för Nobelbanketten 2017 där hon också medverkade som musiker och kompositör. Hon har blivit utsedd till Årets dragspelare av Sveriges Dragspelares Riksförbund och erhöll 2018 STIMS pris ”Årets kompositör” vid Folk- och Världsmusikgalan.

www.lisalangbacka.com

Fotograf: Palli Kristmundson

Medlemmar

Andreas Hellkvist – Hammond B3

Karl Olandersson – trumpet

Jojo Djeridi – trummor

Presentation

Med sitt lekfulla samspel, ekvilibristiska soloinsatser, och en enorm spelglädje har Trinity hänfört sin publik runtom i landet. Deras sätt att spela standards och egna kompositioner har visat sig gå hem hos gammal som ung, hos jazzrävar såväl som den ovana lyssnaren. Många fascineras av Karls fenomenala trumpetspel, andra av Andreas sätt att hantera Hammondorgeln med både händer och fötter, av svängmaskinen Jojo Djeridi, och hur mångfacetterat och svängigt dessa tre kan låta ihop.

Trion har hittills släppt tre skivor som alla fått ett fint mottagande bland recensenter och lyssnare.

Karl Olandersson är en av Sveriges mest efterfrågade jazztrumpetare. Hans syns och hörs överallt i olika sammanhang, i jazzkonstellationer, på inspelningar och tv-produktioner.

Jojo Djeridi tillhör den generation jazztrumslagare som kom fram i slutet av 80-talet. Han har under åren spelat med de flesta av de stora inom svensk jazz och är sedan länge en etablerad och välkänd trummis i jazzsverige.

Andreas Hellkvist spelar orgel med en skicklighet och inlevelse som gör framträdandet till en fröjd för både öron och ögon. Hans klipp på youtube har hundratusentals visningar och lockar en allt större publik runtom i världen.

Några citat:

”...en av de mest intressanta smågrupperna svensk jazz förfogar över idag” - Hans-Erik Bergman, Sundsvalls Tidning

”Trinity är svensk jazz när den är som bäst”- Kåbe Lidén, Smålänningen

Trinitys webbsida

Trinity på youtube

(Fredagen den 4/12)

Trinity

Musikkvällar

Hur gör man om man vill lyssna till bra musik i sin hemkommun?

Man bildar en musikförening som arrangerar konserter med den musik man tycker om!

Med stöd från ABF, kommunen och Statens Kulturråd så går det.

Sedan 1991 har Musikföreningen Apoteket (MFA) verkat i Picchus Cafés lokaler och aldrig har trycket varit större än nu.

Vill du prenumerera på nyhetsbrev om kommande konserter via mejl så beställ här:

Ange "ansluta" på ärenderaden. Du kan givetvis avsluta prenumerationen när du vill genom att ange "avbryta" på ärenderaden.

Mejl-adressen du anger kommer endast att användas av oss.

(Du ska få en kvittens att du är ansluten inom ett par dygn, försök igen annars.)

Bli medlem genom att sätta in 150 kr på PG 964760-3

Skriv till oss: listamfa@gmail.com

Hitta hit

Nu

Det sitter i väggarna!

Att spela i ett hus som är nästan 300 år gammalt och som dessutom är en gammal vägkrog bidrar en hel del till god stämning och atmosfär.

Det tycker vår publik och det tycker våra gästande musiker som ofta kommer tillbaka i olika konstellationer.

Det är ingen stor konsertlokal precis, 50 personer innebär utsålt, och publiken sitter mer eller mindre i knät på artisterna.

Intimiteten gör att man lyssnar intensivt och musikerna känner av stämningen och ger det där lilla extra som bidrar till musikalisk magi.

Till magin bidrar förstås också den fantastiska publiken och den utsökta maten som Picchus Café serverar.

Gamla apoteket ”Picchus”

Artister

I föreningens stadgar står bl. a att det skall vara musik med folklig prägel, jazz, blues och att det skall vara artister med såväl lokal anknytning som mer riksbekanta musiker.

Några av de lokala förmågor som gästat oss tidigare år är idag riksbekanta och i vissa fall världsberömda inom sin genre.

Som exempel kan nämnas tre unga folkmusiker från Uppsala som gästade oss för sju år sedan under namnet Väsen. Då var de unga lovande musiker, sedan blev de musiker bakom Nordman och nu turnerar de världen runt som berömda svenska folkmusiker.

Under åren har ett kontaktnät inom musikerkretsar utvecklats och det är inte svårt att få artister som vill spela hos oss. Tvärtom känns det ibland lite svårt att välja ut vilka som skall få spela och vilka som inte kan komma.

Som exempel på artister som spelat hos MFA kan nämnas Mynta, Swedish Jazz Kings, Coste Apetrea, Ba Ba Blues, Anders Hagberg, SWÅP, Groupa, Frifot, Rosenbergs Sjua och många fler.

Timber

Musikgruppen RAA

Medlemmarna

Utan medlemmar blir det ingen förening. Därför månar vi om våra medlemmar så mycket vi kan.

Medlemsförmånerna är ett medlemsprogram som skickas ut varje säsong och rabatterad entrékostnad.

Det är stor efterfrågan på biljetter till våra musikkvällar och tyvärr blir några utan, även medlemmar, men som medlem är du en del av den ack så viktiga statistiken som ligger till grund för de bidrag föreningen lyfter.

Så även om du inte får en biljett så kan du känna att du i alla fall stöder föreningen i dess arbete och fortlevnad.

Det tackar vi för!

VIKTIG INFORMATION!!!

Bokning kan ske fr o m fredagen veckan före resp. musikkväll.

Obs! Ingen bokning via mejl eller telefonsvarare.

Biljetter skall hämtas före 19.30 annars säljs de till eventuell kö.

Det går att betala i entrén med kontanter, kort och via swish .

Det finns ca 12 parkeringsplatser i direkt anslutning till Picchus.

OBS! Lokalen är tyvärr inte handikappanpassad!

För mer information, vänligen kontakta: info@musikforeningenapoteket.se

14/6 2020